ISDN stopt per 1 september 2019

KPN heeft aangegeven te stoppen met ISDN. Twintig jaar geleden was ISDN dé manier wat betreft bereikbaarheid voor bedrijven. Tegenwoordig wordt ISDN steeds minder gebruikt en is VoIP altijd een betere, en vaak ook nog een goedkopere oplossing. Het uitfaseren van ISDN is in volle gang. Maar er zijn nog steeds organisaties die nog niet over zijn gestapt en dat heeft consequenties.

Waarom de KPN met ISDN stopt

“Wij zijn continu bezig met het moderniseren van onze telefonienetwerken,” schrijft de KPN op haar eigen website. “Daarom is besloten om […] ISDN1 en […] ISDN2 uit te faseren per 1 september 2019.”

De voornaamste reden voor het uitfaseren van ISDN is dat iedereen tegenwoordig internet een DSL, Glasvezel of kabelverbinding. Een verbinding die ook de weg vrijmaakt voor bellen via internet: VoIP. Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden.

Bellen via VoIP is goedkoop, wat het logisch maakt dat steeds meer bedrijven hierop overstappen. Ook is de geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn een stuk beter – waar ter wereld de bellers zich ook bevinden.

Het verdwijnen van ISDN heeft niet alleen invloed op uw telefonie

Niet alleen je telefoon stopt met rinkelen wanneer ISDN stopt. Ook je alarmerings- en PIN-systemen die zijn aangesloten op ISDN zullen stoppen met werken. Veel apparaten zoals toegangsbeheer en deurintercom werken vaak nog met ISDN. Dit betekent dat al deze apparaten niet meer werken na 1 september. Het is daarom van belang om goed advies in te winnen voor jouw organisatie.

Vraag nu gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan

Nu de stop van ISDN 1/2 dichterbij komt is het verstandig om je alvast te oriënteren op een passend alternatief voor jouw telefonie omgeving. Weet je niet zeker of je nog met PSTN of ISDN werkt, laat het ons dan voor je uitzoeken!
 
Vul het onderstaande formulier in, en we zullen z.s.m. contact met je opnemen voor een vrijblijvend adviesgesprek.